فوائد روزه(1)
قال الله تعالی:
کُتِبَ عَلَيکُمُ الصِّيامُ کَما کُتِبَ عَلَي الَّذينَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقُونَ (1)
روزه مـاه مـبـارک رمـضـان بر شـما واجـب شـد،
همانگونه برگذشتگان شما واجب گرديد
تا بدين وسيله پرهيزکار شويد.
(1) سورۀ بقره، آيه 183.
*************************
رسولخدا(صلي الله عليه وآله وسلم) فرمودند: روزه سپر آتش جهنم است.
ايضاً شخص روزه دار تا وقتي که غيبت نکرده است، اگر در رختخواب خود هم خوابيده باشد، مانند آنست که به عبادت خدا اشتغال دارد.
خدای تعالی میفرماید: روزه متعلق به من و من خود پاداش آن هستم.روزه دار در دو وقت با نشاط است:
ــ یکی موقعی که افطار میکند.
ــ و دیگر زمانیکه خدا را ملاقات می نماید.
*************************
سوگند به کسیکه جان محمّد(صلی الله علیه وآله وسلم) در دست اوست؛ بوی تغییر یافته دهان روزه دار پیش خدا با ارزش تر است از بوی مشک.
*************************
حضرت امام محمد باقر(علیه السلام) فرمودند: بنای اسلام بر پنج ستون استوار گردید:
ــ نماز
ــ زکوة
ــ حج
ــ روزه
ــ ولایت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)
*************************
حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام) کسیکه یک روز گرم برای خدا روزه بگیرد
و تشنگی او را بی تاب سازد، خدای مهربان هزار فرشته بر او
موکل فرماید که تا هنگام افطار چهره او را مسح کنند
و او را به نعمت جاوید الهی مژده دهند.
خدای تعالی میفرماید:چقدر بوی تو خوش و روح تو پاکیزه است.ای فرشتگان من! گواه باشید او را بخشیدم.
ایضاً خواب روزه دار و سکوتش تسبیح و عملش مقبول و دعایش مستجاب است.
حضرت امام کاظم(علیه السلام) فرمودند: خواب قیلوله(نزدیک به اذان ظهر که پس از آن بلافاصله حرکت کند و با نشاط به انجام وظیفه عبادتی بپردازد) کنید، که خدای متعال روزه دار را در خواب، طعام و شراب میدهد.
*************************
بعضی گفته اند در فضل روزه همین بس که انسان روزه دار را از درجه نازل تمایلات نفسانی به مرتبه عالی یعنی شباهت با فرشتگان میرساند و اگر جز این سر اسرار دیگری نمی داشت، همین اندازه در موقیت آن کفایت میکرد و علت اینکه روزه را سپر آتش دانسته اند، این بوده است که روزه از حرارت شهوت و غضب که آتش جهنم باطنی انسان را در دنیا و ظاهری آن را در آخرت می افروزد، میکاهد و مانند سپر که حرارت آهن را از بدن مبارز دفع میکند، حرارت مزبور را از انسان دور میکند؛ و اینکه فرمود انسان روزه دار غیبت نکند، برای آنستکه غیبت در حقیقت گوشت مرده خوردن است؛ چنانکه حقتعالی فرمود:
«ایحب احدکم ان یاکل لحم اخیه میتاً فکرهتموه»
آیا از شما دوست میدارد گوشت بدن برادر مرده اش را بخورد؟
نه چنین است طبیعت آدمی این خوارک را نمی پذیرد، آن هم یک نوع خوراکی است و خوردن و آشامیدن که از مفطرات اند.پس بدین مناسبت روزه را باطل می کند.مثل اینکه با غیبت روزه خود را افطار کرده است.
منبع: حقایق در اخلاق و سیر و سلوک، ج۲، ص۵۲۱.
**اللّهم عجّل لوليک الفرج**