مناظره هشام با جاثلیق نصرانی "2"
«بریهه»: به هشام گفت: با همه دانشمندان ومتکلمان جهان اسلام مناظره نموده ام٬نزد آنان چیزیکه منظورم راتأمین نماید نیافته ام٬اینک آمده ام که با تو راجع به اسلام مناظره کنم. «هشام»:با قیافه خندان گفت:اگر انتظار داری که آیات وکرامات مسیح را در من مشاهده کنی این انتظارت بیجاست٬زیرا من نه دارای مقام مسیحم ونه مقام ومرتبه ام نزدیک به اوست٬مسیح روح پاکیزه والامقام وریاضت کش بود٬وجودش از رازهای آفرینش است٬و با آیات ونشانهای بارز حق ظهور کرده بود.
«بریهه»: از گفتار هشام و توصیف مسیح درشگفتی فرو رفت. «هشام»اگر اراده مناظره و احتجاج داشته باشی ازمن ساخته و برای آن آماده ام.
«بریهه»: منظورم مناظره است میخواهم پرسش کنم که پیغمبر شما از نظر قرابت نسبی با مسیح چه نسبتی دارد؟ «هشام»: پیغمبر ماپسرعموی جده مادری مسیح است زیرا که مسیح از طرف مادر از فرزندان اسحق است وپیغمبر ما از فرزندان اسمعیل میباشد.
«بریهه»: مسیح را چگونه بپدرش نسبت میدهی؟پدرش کیست وچگونه از پدر متولد شده است؟ «هشام»:میخواهی نسبت عیسی را از طرف پدر بعقیده شما بیان کنم یا بعقیده خودمان؟
«بریهه»:میخواهم به اعتقاد مانسبت او را بیان کنی.(گمان کرده بودکه در صورتیکه مطابق اعتقاد نصرانیان نسبت عیسی رابیان کند در مناظره بر هشام غالب شود.) «هشام»:نصرانیان میگویند مسیح قدیم و از خدای قدیم متولد شده است.آیا کدامیک از آن دو قدیم پدر وکدامیک پسر است؟
«بریهه»:آنکه بزمین فرود آمده پسر است وفرستاده و رسول پدر میباشد. «هشام»:چون پدر آفریننده است محکم تر و تواناتر خواهد بود.
«بریهه»:پدر وپسر در این صفت متساوی میباشند یعنی آفرینش بطور تساوی بهردو مستندمیباشد. «هشام»:اگرمساوی هستند چراپدر مانند پسر بزمین نیامده؟وچرا در صفت رسالت مانندخالقیت مشترک نیستند؟
«بریهه»:شرکت دراین زمینه معنی نداردزیرا پدر وپسر متحدویکی میباشند٬فقط نام آنان مختلف است. «هشام»:معقول نیست که فقط نام آنان مختلف باشد٬زیرا اختلاف نام دلیل مغایرت آنان خواهدبود٬ودر صورتیکه درقدم وخالقیت والوهیت وسایر امور متحد باشند در نام هم متحد خواهندبود.
«بریهه»: این سخن معقول نیست. «هشام»:این سخن نزد عقلا معروف و معلوم وصحیح است.
«بریهه»:بپدر پیوسته است(منظور اتحاد است). «هشام»: البته پسر از پدر جداست.
«بریهه»:گفتارشما خلاف متفاهم مردم است وآنچه مردم تعقل میکننداتصال مسیح بخدا میباشد. «هشام»:اگرشهادت مردم حجت باشد بضررشما تمام میشود٬زیراموافقین ومخالفین ما هر دو میگویند: پدر قبل از پسر موجود بوده آیا شما هم چنین میگویید؟
«بریهه»:خیر٬ما چنین نمیگوئیم. «هشام»:پس چرا کسانی را که شهادتشان راقبول نداری گواه گرفتی؟
ادامه. . . . .